Τετάρτη, 19 Ιούνιος 2019

Συμβολή της καφε(δο)μαντείας στο IV Οικονομικό Forum των Δελφών. Μάρτιος 2019

Μάρτιος 31, 2019 4:43 Κατηγορία: Στοχασμοί και Αντανακλάσεις A+ / A-

Εισαγωγή

α) Η ετεροχρονισμένη συμμετοχή μας σαφώς και έχει θέση από το βήμα αυτό, με την σοβαρότατη δικαιολογία, ότι το οικονομικό βάρος της βιοτεχνολογίας, της 2ης τη τάξει από πλευράς μεγέθους, παγκοσμίως-μετά τον τζίρο των ναρκωτικών/trafficking-δεν απασχόλησε επαρκώς το Forum. Ενδεικτικό, ότι δεν εκκλήθηκε μέλος της δραστήριας και ‘‘ανοικτομάτας” εταιρείας μας.

β) Η ανίχνευση του εαυτού, η αυτογνωσία, η εξελικτική πορεία προσώπων/πολιτών και η αγωνία τους με  προβολή στα μελλούμενα, είναι μια πανανθρώπινη και διαχρονική ανάγκη. Προτείνουμε λοιπόν την καφε(δο)μαντεία -και εδώ προηγηθήκαμε χρονικά, μερικές εκατοντάδες χρόνια- σε μιά ευθείας επικοινωνία με τα μεταμοντέρνα, coaching και mindfulness, τις ομότεχνες, τις πρόσωπο με πρόσωπο  διαδραστικές μεθοδολογίες αγωγής. Συγγενής με αυτές ως ατομική προσέγγιση, ήταν και η πρακτική του Μαντείου των Δελφών.

Αντιθέτως η Εκκλησία του Δήμου από το βήμα της Πνύκας με την συλλογική/ομαδική της προσέγγιση, λειτουργούσε ως θεραπαινίδα που δεν στόχευε στην  προσωπική ίαση, αλλά στον κοινωνικό προβληματισμό.

Τελικά όμως και δύο πρακτικές συγκλίνουν ως συμμαχικές δράσεις.

Αναμφίβολα, η αναζήτηση  προβλεπτικών  και προγνωστικών  παραγόντων, είναι μια πολύ οικεία  και ιδιαιτέρως αποδοτική μεθοδολογία στον χώρο της υγείας.

H Coffea Rubiaceae είναι αυτοφυές φυτό της Αραβίας. Η παρασκευή αφεψήματος του καφέ γνώρισε  μια εξελικτική πορεία  σε γειτονικούς λαούς και έφτασε μέχρι τις μέρες μας, εν μέσω πολέμων, θρησκειών και των πάντοτε κυρίαρχων και διαχρονικών  νόμων της αγοράς  και του ποικιλόμορφου marketing, lifestyle.

Αναρωτώμαι πόσο τουρκικός  είναι ο τούρκικος καφές; Κινδυνεύω όμως έτσι  να κυνηγηθώ ως αρνητής αλλοεθνών ιερών θεσφάτων, κάτι σαν αρνητής του ολοκαυτώματος, δεδομένου ότι στο κοντινό μας 2013, ο τούρκικος καφές κατοχυρώθηκε ως: ‘Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Τουρκίας, σύμφωνα με την «Απόφαση 8.COM 8.28» της 8ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO (Μπακού, 2–7 Δεκεμβρίου 2013).  Εμείς βέβαια κερδίσαμε τη φέτα και χάσαμε στις Πρέσπες.

Για την καφε(δο)μαντεία – ίσως προλαβαίνουμε να την κατοχυρώσουμε– εικάζεται ότι έχει τις ρίζες της στην ύστερη ρωμαίικη*/ελληνική  περίοδο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (του λεγόμενου Βυζαντίου), που λίγο πριν την πτώση, έζησε μια πρώιμη Αναγέννηση.

Οι κύκλοι του όταν εμείς μπορούν να δηλώνουν περήφανοι ότι: όταν εμείς πίναμε καφέ και λέγαμε το φλυτζάνι (fιncan τουρκιστί, χωρίς το δικό μας λάμδα), του βυζαντινού, ακολούθως τουρκικού/ελληνικού/κυπριακού καφέ,  ως τελετουργία και ως σύναξη, αυτοί οι δυτικοί  τον ρουφούσανε ταχύτατα, με μια, δυό γουλιές μπάμ και κάτω  (βλ.espresso) και δρόμο. Τώρα, τι να μας πούνε αυτοί για την κρίση. Δεν την πρόβλεψε κανείς τους.

 Όλοι έχουν το δίκιο τους. Αλλά  όταν δεν μένει κατακάθι πως να ασχοληθείς με αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι ο ομογενής – παντού χώνει την μύτη του ένας έλληνας- ο οικονομολόγος Harry Markopolos, τo μακρινό 1999 διάβασε σωστά την κατάσταση, τους άνοιξε  τα μάτια αλλά οι ρυθμιστικές ομοσπονδιακές αρχές ελέγχου της διαφθοράς στις ΗΠΑ,- U.S Securities and Exchange Commission- δεν τον πίστεψαν (1).  Άραγε, να βοήθησε το ότι δούλεψε στα νιάτα του στο καφενείο του πατέρα του στη Massachusetts  USA ; Άγνωστο. Πάντως αν στην τέχνη του να λέμε το φλυτζάνι, ισχύει η μικρασιάτικη παράδοση όπως και στην ευχή για το ξεμάτιασμα, το σωστό είναι να παραδίδεται από το αντίθετο φίλο, όπως πχ πεθερός σε νύφη και μάλιστα την μεγάλη Πέμπτη.

Κανονικά πάλι λόγω παράδοσης, δεν θα έπρεπε οι νεοέλληνες να έχουμε πρόβλημα με την οικονομική κρίση και την λιτότητα. Τώρα πώς η αρχική έννοια της λέξης  λιτός με ευγενικά σημασιολογικά χαρακτηριστικά όπως:  απλός, απέριττος, εγκρατής , αυτάρκης κα, ξεχάστηκε και φορτώθηκε  με τόσα δεινά είναι απαράδεκτο.  

Η αναζήτηση της αλήθειας (α-λήθη), δεν πρέπει να μας αφήνει ήσυχους, οφείλει να διεγείρει τους νευροδιαβιβαστές της μνήμης.

Υλικό και μέθοδοι

Αλεσμένοι κόκκοι καφέ, ψήσιμο κατά προτίμηση στη χόβολη, προσθήκη ζάχαρης, κάρδαμου, ούζου(σε μερικά μοναστήρια), μέντας (κατά την παράδοση της Ανατολής, στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων) και πολλές άλλες λεπτομέρειες που τηρούνται κατά τις ιδιοτροπίες /το γούστο  του πελάτη που παραγγέλνει  και το φίλεμα/τρατάρισμα  του οικοδεσπότη. Σε φλυτζάνι λευκό που να στενεύει προς τα κάτω (για να μαζεύεται το κατακάθι/τελβές- τουρκιστί telve), πίνουμε,  αναποδογυρίζουμε το φλυτζάνι, περιμένουμε δύο λεπτά και ξεκινάμε. Ποτέ νύχτα, δεν λέμε ποτέ ευχαριστώ, και η επαγγελματίας καφετζού, συνήθως γυναίκα -άντρες που λένε το φλυτζάνι ελάχιστοι, μόνο στις φυλακές- (2) πρέπει να πληρωθεί. Αν δεν τηρηθούν όλα αυτά το φλυτζάνι δεν “πιάνει”.

Αποτελέσματα

 Τα ιδεογράμματα του καφέ δίνουν μια σειρά από τυποποιημένες εκφράσεις: πχ βλέπω μια στεναχώρια, μεγάλη πόρτα θα διαβείς, να και ένας ψηλός σπαθάτος, πρόσεχε μια ξανθιά… (3). Ουσιαστικά η καφετζού δεν διαβάζει το φλυτζάνι, διαβάζει αυτόν που έχει απέναντι (ανομολόγητους φόβους, αδυναμίες, προσδοκίες κτλ). Λέγεται ότι είναι μανούλες στο ψάρεμα του ακροατηρίου και τις επικρίνουν ότι λένε τις περισσότερες φορές αυτά που θέλεις να ακούσης. Η ειλικρίνεια των μελλούμενων επαφίεται πάντα στον πατριωτισμό της παρατρεχάμενης/παρακαθήμενης καφετζούς.

Το παράδειγμά μας θα  ταίριαζε σε πολλές από τις συνάξεις μας  με αξιωματούχους του υπουργείου Υγείας. Ερμηνεύοντας τα σιβυλλικά λόγια της καφε(δο)μαντείας, θα έπαιρναν το μήνυμα ότι το υπουργικό  σχέδιο Υγεία ανοικτή σε όλους,  είναι πολύ στενάχωρο καθώς μαζεύονται πολλοί, μπάζει από παντού και  φρακάρει. Σε αυτή τη μεγάλη ανοικτή πόρτα παραστέκει (καλείται να σώσει την κατάσταση) ένας ψηλός σπαθάτος.

Παραθέτουμε μερικά παραδείγματα από το χώρο της υγείας σε σχέση με την οικονομία και την καινοτομία, με πολυσύνθετα χαρακτηριστικά προφύλαξης, επαγρύπνησης αξιολόγησης, μεγάλης προγνωστικής και προβλεπτικής αξίας. Ως  σημείο εγκυρότητος της στήλης παραθέτω αυτούσιες, μερικές παραγράφους:

 α) από το editorial του Lancet Oncology (4) για την θεματική ενότητα προφύλαξη, θεραπεία και το οικονομικό κέρδος….For drug companies, who can reduce their original asking price by as much as 70%, what does this say about the elasticity of their prices? With an average return of US$14·50 on every $1 invested in research and development, there is no doubt room for manoeuvre. Increased transparency would help to ensure accountability, but there seems to be little impetus for manufacturers to disclose the rationale for their pricing strategies. 

β) κλείνω με δύο  θέματα /παραπομπές,  στον  Γιάννη Ιωαννίδη (ΓΙ). Αποκαλύψεις για δύο “φούσκες” , μία γνωστή από παλαιά, για την αξιοπιστία  των κλινικών μελετών (5) και μιά πρόσφατη, για την τεκμηρίωση δεδομένων των υψηλής απήχησης νεοφυών, καινοτόμων, επιχειρήσεων υγείας(6). Στο τελευταίο έχουμε να κάνουμε με μια φοβερά διεισδυτική ματιά, μια πρόβλεψη, κυριολεκτικά με πέταλα και κέρατα. Οι καινοτόμες επιχειρήσεις βιοτεχνολογίας ονοματοδοτούνται ως, unicorn (μονόκερος) healthcare start-ups. Ο μονόκερoς  κατά την Wikipedia είναι μυθικό ον, συνήθως άγριο ζώο αδύνατο να πιαστεί, με τη μορφή αλόγου με ένα κέρατο στο μέτωπο.

Στην  μεσαιωνική γραμματεία, αναφέρονται συμβουλές πως μπορεί να συλληφθεί και αυτό γίνεται γιατί πέφτει στην παγίδα της λαγνείας. Μια κοπέλα στέκεται στο ξέφωτο και τραγουδά . Το πλάσμα μαγεύεται από την μελωδία και οδηγείται στην αγκαλιά της.

 Δεδομένου ότι  o  ΓΙ ,έζησε επίσης στη Massachusetts, ίσως είναι “ψακταίον”  αν πέρασε από το καφενείο του Μαρκόπουλου. Για το editorial του Lancet Oncology, δεν βγαίνει άκρη δεδομένου ότι: Editorials are the voice of The Lancet Oncology, and are written in-house by the journal’s editorial-writing team and signed “The Lancet Oncology”

 Η ξανθιά (άβαφη) του φλυτζανιού είναι ένας άγγελος που μου παραστέκεται εδώ 40 χρόνια. Το κείμενο αυτό γράφτηκε στις 8/3/2019 παγκόσμια ημέρα της γυναίκας.

Η επικαιρότητα πάντως μας κυνηγάει καθώς την ίδια ημέρα ανακοινώθηκαν οι νέες λίγο αυξημένες, τιμές φαρμάκων.

Συζήτηση/επίκριση/συμπέρασμα

Εμείς οι ογκολόγοι στεκόμαστε κριτικά στα health economics. Θα συνεχίσουμε να εμπιστευόμαστε τα μονοκλωνικά, we trust use mabs,  πχ trastuzemab (Herceptin,Herzuma ). Ως νεοέλληνες, we trust το άλογο και το παράλογο, και θα πέσουμε μαχόμενοι εναντίον του τράστ με τις 10 μεγαλοκοπέλες της φαρμακοβιομηχανίας. Τέλος μαζί με άλλες κοινωνίες, in God we trust,(7) όχι στις εκκλησίες προσευχόμενοι, αλλά στο χρηματιστήριο προσκυνώντας το χρήμα, όπως μας υπενθυμίζει αυτό το  τυπωμένο μήνυμα πάνω σε χαρτονομίσματα (δολάριο ΗΠΑ).  

Παραπομπές

  1. Harry Markopolos ,CCN Money: From Madoff to medical fraud Video View a timeline of Harry Markopolos’ investigation of Madoff … www.acfe.com/uploadedFiles/ACFE_Website/…/markopolos-investigation-timeline.pd.

2. Hλία Πετρόπουλου, Ο τούρκικος καφές εν Ελλάδι. Εκδόσεις Νεφέλη 1989

3.Χρόνης Μίσσιος, Καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς, Εκδόσεις Γράμματα, 2015

4.https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(19)30111-1/fulltext?dgcid=raven_jbs_etoc_email

5. Aug 30, 2005 – Citation: Ioannidis JPA (2005) Why Most Published Research Findings Are False. PLoS Med 2(8): e124. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.

6.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eci.13072

7.Νεολογισμός στο πνεύμα των ημερών

Από το Νικόλαο Καρβούνη, Παθολογο Ογκολόγο

Από το Νικόλαο Καρβούνη, Παθολόγο Ογκολόγο

Σχολιάστε

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

scroll to top