Παρασκευή, 18 Οκτώβριος 2019

4 tips!

Μάρτιος 31, 2019 3:44 Κατηγορία: Αρθρογραφία, Οδηγίες προς Ασθενείς, Πρόληψη A+ / A-

1.Πόση άσκηση χρειάζεται καθημερινά;

Σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Υγείας, η τακτική σωματική άσκηση και η σωματική δραστηριότητα είναι αυτή που απομακρύνει περισσότερο τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων. Πιθανώς αυτό οφείλεται στο ότι η άσκηση καταστέλλει τη χρόνια εσωτερική φλεγμονή, η οποία μπορεί να επιφέρει βλάβες στα κύτταρα και να ευνοήσει την καρκινογένεση.

Συγκεκριμένα, οφείλουμε να ασκούμαστε με μέτριας έντασης αεροβική δραστηριότητα για τουλάχιστον 30 λεπτά πέντε ημέρες την εβδομάδα, περιλαμβάνοντας δραστηριότητες όπως είναι το βάδισμα, ο χορός, το ποδόσφαιρο, το βόλεϊ είτε οποιαδήποτε άλλη κινητική άσκηση. 

Εναλλακτικά, η άσκηση με έντονη αεροβική δραστηριότητα οφείλει να πραγματοποιείται για τουλάχιστον 20 λεπτά τρεις φορές την εβδομάδα και προκαλεί αύξηση των καρδιακών σφυγμών και των αναπνοών.

Παράλληλα όμως, μπορεί να γίνει και συνδυασμός μέτριας και έντονης δραστηριότητας καθότι οι ενήλικες ωφελούνται ακόμα περισσότερο εάν τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα προβαίνουν σε δραστηριότητες μυικής ενδυνάμωσης και αντοχής.

Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να περπατάει ζωηρά για 30 λεπτά δύο φορές την εβδομάδα και να κάνει jogging (ελαφρό τροχάδην) για 20 λεπτά άλλες δύο μέρες της εβδομάδας.

2. Τι είναι η σωματική δραστηριότητα και ποια τα οφέλη της για την υγεία;

Σωματική δραστηριότητα θεωρείται οποιαδήποτε κίνηση που παράγεται από τους σκελετικούς μύες και απαιτεί περισσότερη ενέργεια από ότι σε κατάσταση ηρεμίας, συνεπώς, περιλαμβάνει πολλές δραστηριότητες που συχνά δεν θεωρούνται άσκηση αλλά εκτελούνται καθημερινά όπως είναι οι οικιακές δραστηριότητες, οι μετακινήσεις αλλά και οι δραστηριότητες αναψυχής.

Στη σωματική δραστηριότητα συμπεριλαμβάνεται επίσης και η οργανωμένη άσκηση μέσω ειδικών προγραμμάτων και ειδικών ασκήσεων που έχουν στόχο τη βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων όπως είναι η δύναμη, η αντοχή και η ευελιξία. Τα οφέλη της στην υγεία μας σχετίζονται με το ποσοτικό σύνολο της δραστηριότητας, δηλαδή με τη διάρκεια, τη συχνότητα αλλά και με την έντασή της. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να δί νουμε έμφαση στον συνολικο χρόνο που δαπανάται σε κάθε δραστηριότητα, καθώς πόσο συχνά γίνεται και πόσο έντονα.

Σαφώς και η σχέση μεταξύ της άσκησης και της φυσικής δραστηριότητας είναι δοσοεξαρτώμενη, οι άνθρωποι επιθυμούν μέσω αυτής να μειώσουν τους κινδύνους χρόνιων παθήσεων, να αποφύγουν την παχυσαρκία και να αποκτήσουν τη φόρμα τους, οπότε θα ωφεληθούν αυξάνοντας την απαιτούμενη σωματική δραστηριότητα και θα βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους.

3. Τι μπορώ να κάνω έαν έχω 8ωρη καθιστική εργασία;

Πολλοί από εμάς έχουν καθιστική ζωή, δηλαδή είμαστε αναγκασμένοι να καθόμαστε ή είμαστε ξαπλωμένοι για αρκετές ώρες την ημέρα, συνηθίζοντας έτσι σε μια πολύ χαμηλή κατανάλωση ενέργειας.

 Η πολύωρη παραμονή σε μία θέση και η λάθος στάση του σώματος κάνει τους μύες δύσκαμπτους και τις αρθρώσεις να «κολλάνε».  Αυτή η ακαμψία προκαλεί μεγάλες ζημιές στην υγεία του σωματός μας, στον αυχένα, στη μέση, στην πλάτη στους ώμους, στους μηρούς και στα ισχία.

Οι περισσότερες από τις προκαλούμενες βλάβες είναι αναστρέψιμες στην οξεία στους φάση, εφόσον βέβαια αντιληφθούμε από νωρίς τα πρώτα συμπτώματα και τα αντιμετωπίσουμε εγκαίρως.

Αντιθέτως, εάν τα αγνοήσουμε και το πρόβλημα γίνει χρόνιο τότε δημιουργούνται μόνιμες βλάβες στους ιστούς που δύσκολα θεραπεύονται ή τουλάχιστον απαιτούν μακροχρόνια αγωγή.

Γι’αυτό το λόγο οφείλουμε να βάλουμε μια ποικιλία στην εργασία μας αλλάζοντας τη ρουτίνα μας. 

Συγκεκριμένα, μπορούμε να καθιερώσουμε ανά δύο ώρες ένα μικρό διάλειμμα δηλαδή να σηκωνόμαστε από τη θέση μας και να περπατάμε ή να κάνουμε μικρές διατάσεις στα χέρια και στα πόδια μας έτσι ώστε να αιματώνονται και να οξυγονώνονται οι καταπονημένοι ιστοί, να ανακτούν την ελαστικότητά τους οι μύες και να ενυδατώνονται οι αρθρικοί χόνδροι.

Άλλη μία σημαντική αλλαγή είναι να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο το αυτοκίνητο και καθόλου -εάν γίνεται- για τις κοντινές αποστάσεις, προτιμόντας σε πολλές περιπτώσεις τις μετακινήσεις με τα πόδια ή με το ποδήλατο.

Ακόμα και η παραμικρή αλλαγή στο καθημερινό μας πρόγραμμα όπως για παράδειγμα να χρησιμοποιούμε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ, να πηγαίνουμε οι ίδιοι να το παραλαμβάνουμε το φαγητό ή τον καφέ μας αντί να παραγγείλουμε απ’έξω μπορούν να είναι σωτήριες.

4. Κατά τη διαρκεια των χημειοθεραπειών μπορεί ο ασθενής να ασκείται;

Η άσκηση δεν ωφελεί μόνο τους υγιείς ανθρώπους αλλά και τους ασθενείς με καρκίνο, γεγονός δυστυχώς που οι περισσότεροι αγνοούν, εκμηδενίζοντας τα οφέλη που μπορεί να έχει γι αυτούς η συχνή άσκηση και απέχουν από οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα επιδεινώνοντας ακόμα περισσότερο τη σωματική και ψυχολογική τους υγεία.

Αντιθέτως, όλες οι σύγχρονες μελέτες δείχνουν ότι ακόμα και η χαμηλής εντάσεως φυσική δραστηριότητα ασκεί θετική δράση έναντι των ανεπιθύμητων ενεργειών της χημειοθεραπείας.

Η συχνή άσκηση –τουλάχιστον 2 με 3 φορές την εβδομάδα- μπορεί να μειώσει την κόπωση που αισθάνονται οι ασθενείς και να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής τους καθώς επίσης βοηθάει στην αποβολη των τοξικών ουσιών της χημειοθεραπείας, ενώ και στους ασθενείς με μεταστατικό καρκίνο παρατηρείται ότι τα συμπτώματα της νόσου περιορίζονται και ελέγχονται καλύτερα συγκριτικά με εκείνους που δεν ασκούνται καθόλου.

Για να είναι όμως αποτελεσματική η άσκηση θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε ανάγκες των ασθενών, τα προγράμματα να είναι προσαρμοσμένα στο να τους ταιριάζουν απόλυτα, έτσι ώστε αυτοί να επωφελούνται όσο το δυνατόν περισσότερο.

 Η ήπια αεροβική άσκηση αλλά και οι ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης θα πρέπει να είναι μέρος της θεραπείας σε ασθενείς που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της νόσου αφού έχει τα ευεργετικά αποτελέσματα.

Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν κάποιες μορφές καρκίνου όπως εκείνος του καρκίνου του πνεύμονα που λόγω της περιορισμένης οξυγόνωσης απαγορεύεται η άσκηση.

Σημαντικό είναι να καθορίσουμε ποια μορφή άσκησης είναι ιδανική για τον κάθε ασθενή και σε ποιό βαθμό ανάλογα με τα όρια και τις αντοχές του.

Από το Μιχάλη Μηνούδη, Ειδικό Ασκησιοθεραπείας

Σχολιάστε

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

scroll to top