Κυριακή, 7 Ιούνιος 2020

Home » Στοχασμοί και Αντανακλάσεις » Με χορούς και με τραγούδια

Με χορούς και με τραγούδια

Απρίλιος 7, 2020 6:20 Κατηγορία: Στοχασμοί και Αντανακλάσεις A+ / A-

α) ο χορός της μοναξιάς

 β) η αγάπη και το κοντό λουρί

Μια και μας το έλεγαν από καιρό δύο προορατικά, προφητικά τραγούδια το:  κι είμαστε ακόμα ζωντανοί στη σκηνή, σαν ροκ συγκρότημα και αν  μας αντέξει το σκοινί θα φανεί στο χειροκρότημα   (που μεταξύ μας, το εισπράξαμε από τα μπαλκόνια) και το θα κάτσω σπίτι, ας τα πάρει όλα το ποτάμι, μαζί με τον Charlie Brown και τον Snoopy.

α) ο χορός της μοναξιάς

Είναι χορός της μοναξιάς το αργεντίνικο ταγκό; Όχι βέβαια.  Δεν μπορεί να είναι ποτέ  μοναχικός ένας τόσο  ερωτικός χορός ασφυκτικά διαπλεκόμενων σωμάτων, με δείκτη/συντελεστή τριβής ολίσθησης μκ, εξαιρετικά υψηλό (1).

Για το ζεϊμπέκικο-ο χορός του ηττημένου- όμως ναι, καμμιά  αντίρρηση. Σε κάθε περίπτωση όμως καλό είναι να ξέρεις να χορεύεις. Ποτέ δεν ξέρεις που θα σου βγει τελικά. Μια συνάντηση σε εκκρεμότητα, είτε σε στενή επαφή με τον άλλο, είτε από μακριά με παλαμάκια.

Ας μην είμαστε όμως απόλυτοι, υπάρχουν και άλλες εκδοχές. Η κινηματογραφική φόρμα βοηθάει. Θυμηθείτε του το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας του Μάνου Λοίζου, στην ταινία του Αλέξη Δαμιανού, Ευδοκία (1971). Ο λοχίας (Γιώργος Κουτούζης) με τον χορό του, στέλνει ερωτική πρόσκληση στην πόρνη (Μαρία Βασιλείου). Τσαμπουκάς, ασεβεί εσκεμμένα μπροστά στο νταβατζή της. Εκείνη ανταποκρίνεται, σηκώνεται χορεύει, ενώνονται δύο μοναξιές και γίνεται το σώσε. Στους Δύο πάπες (2019), ο Αργεντίνος  μέσα σε άλλα, διδάσκει στον Γερμανό και τα βήματα του ταγκό. Μια απρόσμενη και αντισυμβατική εικόνα. 

Το ταγκό,  ξεκίνησε ως αναπαράσταση φονικής πάλης μεταξύ ανδρών­­­­, σύμφωνα με παρατήρηση του  Α. Αρδαβάνη, από το προεδρείο μιας διάλεξης στα Σύγχρονα Θέματα Ογκολογίας 2020 (2). Ήταν το τελευταίο ΠΚ (Προ Κορωναϊού)  και  ΠΧ (Προ Χειροκροτήματος) ογκολογικό συνέδριο στην Θεσσαλονίκη.

Από την διάλεξη αυτή παραθέτω  δύο πυκνογραμμένα busy slides, διαδρομές ιδεών και πράξεων μαθητών και δασκάλων Ι, ΙΙ κατά την άσκηση της ογκολογίας. Η δομή τους  πολύ προβληματική γραφιστικά, δεν προσφέρεται για παρουσίαση/ανάγνωση σε συνέδριο. Λειτούργησε περισσότερο σαν  ένας κατάλογος/ένα memo για τον ομιλητή. Τα έδειξα αλλά τα πέρασα γρήγορα, σταχυολογώντας  για σχολιασμό  θέματα, ανάλογα με την έμπνευση της στιγμής. Ήταν  μια προσπάθεια να γίνει η παρουσίαση διαδραστική, καθώς ξεκαθαρίσθηκε από την αρχή ότι επιτρέπονται οι διακοπές. Τελικά η μαθητεία είναι μια πορεία διαφορετική για τον καθένα μας, σε ένα λαβύρινθο που φτιάχνουν άλλοι  για μας, αλλά με τη δική συνενοχή μας ή επανάσταση.

Κρίνω απαραίτητες μερικές διευκρινήσεις.  Ό,τι είναι στις δύο διαφάνειες με πλάγια γραφή, είναι είτε τίτλοι βιβλίων, πχ η καλοσύνη των ξένων του Π. Τατσόπουλου, είτε αφορισμοί/τσιτάτα άλλων συναδέλφων, πχ ως ευκαιρίες για καριέρα: Αμερική, Αμερική, Αμερική, του Γιάννη Π.Α. Ιωαννίδη. Τέλος μπορεί να είναι θέματα από προγράμματα συνεδρίων, πχ  στο  ΠΑΜΕΜΑΖΙ 2020, όπου μαζί με την κατασκευή σαπουνιών, την δημιουργική γραφή, το βελονισμό – ως  προτάσεις από σύλλογο εθελοντών σε αντικαρκινικό νοσοκομείο – μπήκε σφήνα και το θεραπευτικό αργεντίνικο ταγκό.

 Είναι τραγικό αλλά με περιθώρια στατιστικού  bias, ότι η ευγνωμοσύνη προς τους δασκάλους – στο δείγμα της έρευνας μου μεταξύ ειδικευομένων της ογκολογίας – έγραψε πολύ χαμηλά ποσοστά. Αντιθέτως ήταν υψηλό το ποσοστό των αρνητικών δασκάλων, εκείνων που με το παράδειγμά τους κάνουν ξεκάθαρο τι δεν πρέπει να ακολουθήσουν οι μαθητές. Όλα αυτά, μέσα στο ευρύτερο πνεύμα του: σιγά μην σε πάρω από το χεράκι να στα δείξω,  να τα αρπάξεις, όπως τα άρπαξα εγώ. 

 Μέχρι εδώ καλά. Κλείνουμε, με το για πολλούς απαισιόδοξο μήνυμα αυτής της διάλεξης, αν και τον τελευταίο λόγο στις διαφάνειες είχε η αγάπη. 

β) η αγάπη και το κοντό λουρί 

Το ερώτημα είναι, τι ρόλο παίζει κοντά στην αγάπη, το κοντό λουρί του Snoopy. Έχω μια πρόταση εξ αντιγραφής αγνώστου: if you love something set it free. If it comes back, it is yours, if it doesn’t, it never wαsΆραγε βγάζουμε το λουρί και βλέπουμε ή βάζουμε ένα πιο μακρύ;

Άσχετο,  αλλά συνέπεια της συνειρμικής γραφής, μήπως δίνει μια λύση η λαογραφία: Τι γίνεται, τι σηματοδοτεί πχ το παιδικό παιγνίδι  με τους τρείς και το λουρί της μάνας; Ειλικρινά δεν ξέρω.

Αγαπητοί συν-αδελφοί καλή ανά/διά/μετα/έτερο/…. γνώση-σία και όχι από-γνωση. Οι τελείες είναι τα ίχνη – το έσκασε – μια πολυσήμαντη πρόθεση, φθαρμένη και πολυχρησιμοποιημένη στο επίσημο δείπνο (2), μέσα σε παρεϊστικα ανέκδοτα. Μένει να την ξετρυπώσουμε.  

ΥΓ. Το σημείωμα αυτό που δημοσιεύεται  κατά τη ΜΑ (μεσούσης της απομόνωσης)  εποχή, είναι φανερό ότι γράφτηκε στην αρχή της πανδημίας. Λειτουργεί ως καταγραφή/επισκόπηση μιας προσωπικής προσέγγισης της ογκολογίας, κατά την ΠΚ (Πρό Κορωναϊού) εποχή.

Από το Νικόλαο Καρβούνη, Παθολογο Ογκολόγο
Από το Νικόλαο Καρβούνη, Παθολόγο Ογκολόγο

 1. Όπου μκ ο συντελεστής τριβής ολίσθησης, σε αντιστοιχία με τον συντελεστή στατικής τριβής. 

 Η τριβή ολίσθησης είναι η δύναμη που αντιστέκεται στην σχετική κίνηση των σωμάτων που εφάπτονται και βρίσκονται σε κίνηση. Λέγεται επίσης και κινητική τριβή. Έχει φορά αντίθετη της κίνησης και μέτρο που δίνεται από την παρακάτω σχέση: Fκ = μKFN

2. Ν. Καρβούνης:H περίοδος μαθητείας στην ογκολογία, μια προσέγγιση. Διάλεξη στα Σύγχρονα Θέματα Ογκολογίας, Μάρτιος 2020, Θεσσαλονίκη.

Σχολιάστε

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

scroll to top